راپل چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

راپل چیست ؟ | گروه ارتفاع کاران تاپ راپل

راپل چیست؟

راپل تمرین پایین آمدن از ارتفاع با استفاده از کابل به صورت کنترل شده است. در نتیجه، می‌توان به سرعت و ایمن از ارتفاعات پایین آمد. صخره نوردی، آلپینیسم، دره نوردی و چندین رشته کوه نوردی از این امر سود می برند.

اگر به دنبال روشی امن اما لذت بخش برای کاوش در فضای باز هستید، می توانید از راپل به عنوان یک فعالیت مستقل لذت ببرید. راپل به فرد کمک می کند تا با خیال راحت از زمین های شیب دار پایین بیاید. در حالی که تکنیک‌های دیگر ممکن است به شما اجازه دهند تا از همان زمین پایین بیایید، اما همگی دارای معایبی هستند – آنها یا خطرناک‌تر از راپل هستند یا به کمک یک همراه کوهنوردی نیاز دارند. راپل به شما این امکان را می دهد که این کار را کاملاً مستقل و ایمن تر انجام دهید.

چه افرادی از راپل استفاده می کنند؟

راپل ریشه ی فرانسوی دارد و به معنای بازیابی است. معادل آن در انگلیسی (Abseiling) به معنای (پایین آمدن با طناب) است. همانطور که گفته شد این روش با استفاده از طناب صورت می گیرد.

آتش نشان ها با این روش آشنایی دارند و از آن برای خاموش کردن آتش در نقاط خطرناک و غیر قابل ورود استفاده میکنند. گروه امداد و نجات نیز از این روش برای نجات افراد استفاده می کنند.

کاربرد راپل

در اصل راپل نوعی مهارت است که در سنگ نوردی ، کوه نوردی ، غار نوردی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

با گذشت زمان و پیشرفت تجهیزات راپل کاربرد های آن نیز گسترش یافته است. راپل علاوه بر سنگ نوردی ، کوه نوردی ، غار نوردی کاربردهای دیگری از جمله : نماشویی ساختمان ، پیچ و رول پلاک سنگ نما ، رنگ آمیزی ساختمان ، آبگریز کردن نما و… دارد.